Schouw station Groningen Centraal


Op dinsdag 15 februari hebben leden van het OV-Consumentenplatform Groningen samen met Arriva een schouw gehouden op station Groningen Centraal.

Daarbij hebben wij het volgende geconstateerd:
  • In de stationshal ontbreken verwijzingsborden, bijvoorbeeld naar de toiletten.
  • De overgang van het stadsbalkon naar de stationshal is stijl en er is geen geleidelijn.
  • De Kiss en Ride plaats is te klein.
  • Treinen naar Roodeschool en Delfzijl staan regelmatig klaar met een ronkende motor, maar zijn dan niet toegankelijk voor passagiers die daardoor in de winter in de kou staan te wachten.
  • De bankjes op de perrons zijn niet evenredig verdeeld. Op het perron waar de trein naar Leeuwarden vertrekt staan bijvoorbeeld veel bankjes.
  • Het aantal digitale vertrekstaten is te beperkt. De vertrekstaten zijn alleen gericht naar buiten het station en niet naar binnen. Bovendien hangt er geen vertrekstaat bij de ingang van het station vanaf het busstation. Terwijl hier juist de meeste reizigers het station betreden.
  • Bij spoor 1 staan geen verwijzingen naar andere perrons. Dit is wel gewenst.
  • De in- en uitcheckborden van Arriva en NS zijn in dezelfde kleur. Hierdoor is geen duidelijk onderscheid tussen NS en Arriva in- en uitchecken.
  • De NS stempelautomaat op spoor 6/7 is buiten gebruik.
  • Bij de trap naar spoor 6 en 7 liggen geleidetegels die een kruising aanduiden zonder dat er een kruising is (twee keer).
  • Op de digitale vertrekstaten staat achter Leer (Ostfriesland). Het is handig om daar Duitsland aan toe te voegen.
  • Soms staat er een bord waar Arriva en NS incheckpalen naast elkaar staan maar meestal niet. Aan het einde van spoor 1 en 2 staan de paaltjes naast elkaar en staat geen bord (bij de trap). Terwijl het logisch lijkt om in ieder geval aan het begin en het einde een bord neer te zetten.