Grote ontevredenheid over buslijn 11


Vervoerder Qbuzz heeft in 2010 aangegeven dat alle problemen met buslijn 11 (Zernike) in Groningen met de nieuwe dienstregeling van 2011 opgelost zouden zijn. Tot op heden komt hier - tot grote teleurstelling van het OV-Consumentenplatform Groningen - niets van terecht.

Wij hebben het volgende geconstateerd:

  • In de krokusvakantie zet Qbuzz minder bussen in, terwijl studenten en forensen op dat moment helemaal geen vakantie hebben. Het gevolg: te volle bussen en reizigers blijven gedesillusioneerd op het station achter;
  • In de ochtendspits is er op het Noorderstation sprake van een grote reizigerstoevoer van de treinen uit Roodeschool en Delfzijl. Wij vinden het onbegrijpelijk dat de aankomsttijden van deze treinen niet zijn afgestemd op de bustijden. Dit leidt tot overvolle bussen en reizigers die achter moeten blijven op het station. Een incidentele versterkingsbus lijkt vooral een geval van willekeur. De aansluiting van trein op bus zou geen kwestie van geluk moeten zijn en nog minder van goodwill van de chauffeur (de regionale lijnen 174 en lijn 672 stoppen liever niet dan wel);
  • De kwartierdienst van lijn 11 is zoals voorzien te beperkt. Vaak is lijn 11 bij aankomst op het Noorderstation al vol. Van de 30-50 wachtende reizigers kan soms een deel mee, vaak heeft een groter deel het nakijken. Geen uitzondering bij slecht weer als een volle bus tot twee keer toe doorrijdt. De reiziger staat dan al snel een half uur te blauwbekken.
Het OV-Consumentenplatform roept Qbuzz op de geconstateerde problemen zo snel mogelijk op te lossen.