Voorstel om aanmeldingstijd belbus te verkorten
Het OV-Consumentenplatform heeft aan het OV-bureau voorgesteld de aanmeldtijd voor de belbus te verkorten.
De reden? Steeds vaker komt de reguliere bus een keer per twee uur. Tussen beide bussen in rijdt er een belbus. Tenminste, als een reiziger zich minstens een uur vantevoren aanmeldt.
Stel nou dat een reiziger denkt de reguliere bus te halen, maar vanwege (bijvoorbeeld) vertraging de bus net voor zijn ogen ziet wegrijden. Dan is geen mogelijkheid meer om de belbus te bestellen, want dat moet een uur vantevoren. In dit voorbeeld is dat dan 59 of 58 minuten vantevoren. En dan zegt de belbusvervoerder doodleuk dat de reiziger te laat belt. Met als resultaat dat de reiziger twee uur moeten wachten.
Het genoemde voorbeeld komt in de praktijk voor. Het OV-Consumentenplatform heeft het OV-bureau daarom gevraagd de aanmeldtijd te verkorten. Bijvoorbeeld naar 55 minuten.