58 opmerkingen over dienstregeling in twee weken


Tussen 9 en 25 januari 2012 zijn er 58 opmerkingen en klachten over de nieuwe dienstregeling ingediend bij het OV-Consumentenplatform Drenthe.

Op 9 januari hebben de OV-Consumentenplatforms Drenthe en Groningen een persbericht gestuurd naar de media in Drenthe en Groningen. In het persbericht staat een oproep aan reizigers om hun mening te geven over de (nieuwe) dienstregeling 2012. Via de website van het OV-Consumentenplatform kunnen reizigers suggesties en klachten kenbaar maken. Op deze manier kunnen wij snel en eenvoudig een beeld krijgen van de dienstregeling in 2012.

Hieronder volgt een selectie van de suggesties voor Drenthe:

  • Graag een directe verbinding tussen Kloosterveen (Assen) en Zernikeplein (Groningen).
  • Lijn 317 het centrum van Peize aan laten doen. Voor mensen met een lichamelijke beperking is deze halte beter bereikbaar, veiliger en ze blijven deelnemen aan de samenleving.
  • Lijn 35 en 36, voormalig lijn 235, terugbrengen naar de oude tijden voor betere aansluitingen op de trein in Steenwijk en Beilen

Uit de klachten is de volgende selectie gemaakt:

  • Verdwijnen lijn 82 uit de dorpskern van Peize (13 klachten). Slechte bereikbaarheid en sociale veiligheid worden als belangrijkste argumenten genoemd.
  • Lijn 4 en de bereikbaarheid van de wijk Marsdijk in Assen (11 klachten). De wijk is 's avonds en 's zondags niet meer bereikbaar per OV.
  • Vervallen van ochtend- en avondritten van lijn 58 (3 klachten). Door vervallen ochtendritten komen scholieren veel te vroeg op school.
  • Aansluiting van lijn 73 op de trein in Emmen (2 klachten). Op enkele minuten na missen reizigers de aansluiting.
  • Opheffen van de drukknopstop in Gasselte van lijn 300 (2 klachten). De reistijd van scholieren naar Emmen is hierdoor te lang geworden.
  • De dienstregeling van lijn 659 sluit slecht aan op schooltijden. Bovendien zitten bussen overvol.
  • De dienstregeling van lijn 31 en 34 sluit slecht aan op de schooltijden in Meppel.

Het OV-consumentenplatform neemt de suggesties en klachten mee in overleggen met Qbuzz en het OV-bureau.